Branżę rozwoju osobistego można porównać do branży konsultingowej i PR. W każdej z tych branż pojedynczy konsultant wpływa na wizerunek branży, bo to jakie zrobi pierwsze wrażenie na kliencie wpływa na postrzeganie branży. Na dodatek jak to w mediach, dużo łatwiej znaleźć w sieci prześmiewcze wpisy o ludziach, którzy już wiedzą jak być szczęśliwym lub wpadki coachów samozwańców niż wartościowe wpisy osób które na co dzień pomagają i wspierają klientów w ich rozwoju.
Pamiętam gdy zaczęłam w swoim życiu spotykać na swojej drodze coachów i trenerów jedni mi odpowiadali inni nie. Jedni wzbudzali moje zaufanie, inni niekoniecznie. Aż kiedyś trafiłam z potrzeby swego serca na kurs coachingu, poznałam ten zawód głębiej i zobaczyłam jaką może mieć moc!
Wizerunek coachingu
I wtedy ponownie się zdziwiłam gdy od wartościowych coachów, których znałam usłyszałam: “wiesz, ale jest nam trudno bo coaching nie ma w Polsce zbyt dobrej opinii”.
Drugą moją miłością jest Public Relations stąd postanowiłam przyglądnąć się temu bliżej i rozmowie z Barbarą Krysztofczyk podejmujemy temat “Wizerunku branży rozwoju osobistego w Polsce”.
Barbara Krysztofczyk to ekspertka ds. wizerunku, trenerka wystąpień publicznych, współautorka “Leksykonu public relations”, wykładowczyni w London School of PR, a w 2021 roku Forbes umieścił ją na liście Top25 Mistrzyń LinkedIna.
Na bazie rozmowy stworzyłam mini poradnik dla osób z branży na temat tego, jak dbać o wizerunek branży rozwoju osobistego. Ciekawą perspektywę zyskają też te osoby, które szukają wsparcia i nie wiedzą jak się za to zabrać.
Jak budować spójny wizerunek branży rozwoju osobistego?
Pytanie, na które musi odpowiedzieć sobie każdy kto działa w branży rozwoju osobistego brzmi:
Co powinniśmy zrobić jako eksperci, specjaliści, osoby aktywnie uprawiające zawód coacha, mentora, trenera?
Jak możemy wspólnie budować pozytywny wizerunek tej branży?
Co możemy zrobić by poprawić swój własny wizerunek?
Do opinii publicznej chętniej przebijają się informacje, które są wynaturzone, wypaczone, nie takie jak byśmy chcieli. Natomiast profesjonaliści, którzy na co dzień wykonują trudną, żmudną pracę nie przebijają się w mediach.
Co możemy zrobić? Oto kilka ważnych wskazówek:
Co robić by świadomie budować wizerunek branży?
- Programy edukacyjne realizowane przez organizacje branżowe – w ilości siła. To zdecydowanie jest przestrzeń dla organizacji branżowych, zawodowych by edukować klientów! Świadomość tego co ważne to pierwszy krok dla klienta do sięgnięcia po pomoc.
- Zewrzeć szyki i zrobić coś razem – kluczem jest współpraca i realizacja programów i tematów ważnych społecznie
- Silne marki osobiste osób działających w branży – marki oparte o zaufanie i zrozumiałą komunikację
Co oznacza silna marka?
Silna marka to przede wszystkim zawężanie obszaru specjalizacji – wybierz to w czym jesteś najlepszy i co chcesz by Cię pozycjonowało – zastanów się co chcesz sprzedawać.
Komunikuj 3 produkty. Klient zapyta Cię o więcej, ale aby cię odnalazł musisz przekonać go konkretem. Klient nie rozumie wielu pojęć i obszarów które są dla Ciebie jasne. Daj mu szansę zrozumieć, a to wydarzy się tylko jeżeli będziesz komunikował się konkretnie.
Osoby pracujące w branży rozwoju osobistego powinny zawęzić obszar, którym się zajmują – który chcą komunikować. Wokół tego budować swoja markę osobistą wiedząc że wiedza i doświadczenie pozwalają na przeprowadzenie klienta w sposób niestandardowy i szeroki dopasowany do tematu, który ma wspierać klienta.
“Jak umiesz wszystko to nie umiesz nic” – zawężenie komunikacji pomaga klientom w zrozumieniu.
Niezrozumienie po stronie klienta powoduje zaburzenie pełnego obrazu i wpływa negatywnie na wizerunek branży.
Im więcej silnych i pozytywnych marek w branży tym jej wizerunek będzie zyskiwał.
Pokora w branży rozwoju osobistego
Nie ma nic gorszego dla wizerunku branży jak niekompetentny i arogancki jej przedstawiciel. Szczególnie w branży rozwoju osobistego gdzie klientem jest osoba potrzebująca i szukająca wsparcia psychicznego. Często pierwsza osoba na jaką trafi wpływa bezpośrednio na obraz całej branży.
Nie można też mylić pokory ze skromnością. Mów o tym w czym jesteś dobry, jak pomagasz, ale miej otwartość na ciągły rozwój i wiedza.
Jak postrzegamy branżę rozwoju osobistego?
Jak pokazują badania zrealizowane przez Benefit Systems, co trzeci Polak nie potrafi powiedzieć, czym jest dla niego rozwój osobisty. Wśród najczęstszych definicji pojawia się: zdobywanie nowych umiejętności (23 proc.), realizowanie marzeń i celów (17 proc.), dbanie o relacje z innymi ludźmi (12 proc.) i dbanie o rodzinę (12 proc.).
Wśród najczęściej wymienianych aktywności rozwojowych znalazł się sport, czytanie książek i uczęszczanie na różnego rodzaju kursy i szkolenia. Niewiedza powoduje, że wokół tematyki rozwoju osobistego narasta wiele mitów i dużą popularnością cieszą się metody, których skuteczność nigdy nie została udowodniona.
“Aby trafić trzeba szukać”
Jeżeli jesteś osobą która szuka wsparcia pamiętaj – SZUKAJ rozwiązań i osób, którym zaufasz. Jeżeli pierwsza osoba, na którą trafisz Ci nie odpowiada – szukaj dalej! Nie oceniaj branży po pierwszym negatywnym doświadczeniu.
Szukaj terapeuty, coacha, trenera takiego, z którym poczujesz tzw. “chemię” kto Ci imponuje, kogo chcesz słuchać, kogo wskazówki będą dla Ciebie ważne.
Posłuchaj pełnej rozmowy i dowiedz się więcej:
A jeżeli jeszcze się gubisz – zapisz się do newslettera – już wkrótce kolejne rozmowy pogłębiające poszczególne tematy. Najbliższa Rozmowa Regeneracyjna będzie o Coachingu!
Zapisz się do newslettera i zasubskrybuj nasz kanał na YouTube i Spotify żeby niczego nie przegapić:)