Ten odcinek Rozmów Regeneracyjnych jest mocno powiązany z biznesem, ale dotyczy również edukacji, więc zainteresuje zarówno właścicieli firm, jak i osoby, które mają dzieci. Z Krzysztofem Wojewodzicem prezesem i większościowym udziałowcem Escola S.A. – 10. najszybciej rosnącej spółki w Polsce wg Deloitte Fast 50 (2022) rozmawiam o potencjale sztucznej inteligencji i jej wykorzystaniu w edukacji. Posłuchajcie i obejrzyjcie lub przeczytajcie artykuł, w którym zebrałam najważniejsze wątki z rozmowy.
Edukacja online – przyszłość zaczyna się dziś
Mój rozmówca jest ekspertem specjalizującym się w edukacji online. Przeszedł długą drogę od nauczyciela w Polsce, Wielkiej Brytanii, USA przez doktorat z zakresu modeli biznesowych w zakresie nowoczesnej edukacji i technologii. Pracował również w Ministerstwie Edukacji.
Jak mówi, ma głębokie przekonanie, że zmiana w edukacji nie dokona się poprzez Ministerstwo Edukacji, czy to polskie, niemieckie, francuskie, czy innego kraju. Jego zdaniem zmiana w edukacji dokona się ze względu na zmiany technologiczne, jakie obecnie zachodzą.
Obszarem zainteresowań Krzysztofa jest to, jaki wpływ będzie miała edukacja online na:
- paradygmat uczenia się,
- rolę nauczyciela,
- bycie uczniem.
Według mojego rozmówcy model pruski nadal funkcjonujący w szkołach bardzo się zmienił, choć jest jeszcze dość mocno podawczy. Niczym do wiaderka próbujemy wrzucić wiedzę uczniowi, a potem na egzaminach sprawdzić, ile wiedzy w tym wiaderku zostało.
Tymczasem wydaje się, że edukacja polega dziś na czymś zupełnie innym – na tworzeniu relacji między ludźmi oraz pomiędzy człowiekiem a maszyną.
Jak sztuczna inteligencja może zmienić edukację?
Według Krzysztofa za kilkanaście/kilkadziesiąt lat edukacja nie będzie wyglądała tak, jak obecnie. AI to wierzchołek góry lodowej. W związku ze sztuczną inteligencją mówimy o wielu innych mechanizmach – automatyzacji i rozwiązaniach przyspieszających pracę.
Zdaniem mojego rozmówcy rola nauczyciela zmienia się w rolę tutora, trenera, coacha. Nadal jest tylko jeden problem – jeden nauczyciel i 20-30 uczniów. To bardzo dużo, by zapewnić indywidualizację nauczania.
Salman Khan, najbardziej znany edukator na świecie z wielkimi sukcesami, założyciel Khan Academy – internetowej platformy edukacyjnej, próbuje zbudować indywidualnego tutora, który będzie asystentem dla nauczycieli. Jest to bardzo pomocne zwłaszcza przy nauczaniu zintegrowanym. Zdaniem Krzysztofa to zmieni oblicze edukacji, w której jest wiele rzeczy bardzo dobrych, ale trzeba tworzyć możliwość, by każdy uczeń miał swojego prywatnego tutora. Te narzędzia wspierające zaczynają być już tak dobre, że wkrótce to będzie miało sens. Już dziś bot-y służące do nauki są coraz lepsze:
- prowadzą krok po kroku,
- mają nieograniczoną cierpliwość,
- uczą na przykładach.
Pytanie brzmi, jaką część pracy taki wirtualny asystent ma nam zabrać, a jaką zostawić? Nudne, powtarzalne rzeczy z pewnością chętnie byśmy mu oddali.
Przyszłość edukacji to również mniej kadry. Krzysztof uważa, że obecnie nauczyciele są tak przygnieceni pracą, mają stawiane tak wysokie wymagania, a szkoła jest w tak trudnej sytuacji, w tak wielkim kryzysie, że trudno sobie wyobrazić, żeby były gorzej. Jego zdaniem, to musi ewoluować w kierunku zmiany na lepsze.
Wiele osób obawia się, że komputery odbiorą nam relacje i umiejętność współżycia w grupie. Tymczasem mój rozmówca uważa, że będzie odwrotnie. Według niego widać to już powoli u młodego pokolenia, które coraz częściej czuje chęć odrzucenia elektroniki i ma świadomość, że nie jest ona dobra dla ich rozwoju.
Jedną z rzeczy, które badane są w Escola jest to, na ile efektywnie możemy próbować wprowadzać adaptywne uczenie. Trwają również prace nad wczesnym wykrywaniem różnych anomalii wymagających terapii. Jak mówi Krzysztof, w Escoli w dobrym kierunku idą badania dotyczące wczesnego wykrywania autyzmu u dzieci za pomocą reakcji na dźwięki, badania mikromimiki.
Nowe technologie w służbie edukacji
Krzysztof jest również wykładowcą akademickim. W listopadzie zeszłego roku zauważył, że studenci zaczęli bardzo dobrze rozwiązywać zadania, z którymi dotychczas mieli problem. Jego pierwszą myślą było zakazanie ChataGPT. Potem pomyślał, że trzeba zmienić system nauczania. Zaczął pytać studentów, który aspekt wykładu najbardziej z nimi rezonował, był dla nich najciekawszy i powinien być zgłębiony oraz prosić o uzasadnienie swojej opinii. ChatGPT nie za bardzo umie opiniować, więc wymagało to od studentów głębszego zastanowienia.
To co już dziś dzieje się dzięki AI, to efektywniejsza praca. CzatGTP może dać nauczycielom świetne inspiracje, wspierać w przygotowaniu prezentacji. Midjourney stworzy grafikę. To czego obecnie nie ma sztuczna inteligencja, to wyobraźnia. Nadal człowiek wyznacza cel i wizję tego, co chce zrobić, osiągnąć.
Nową kwestią jest etyka AI. To w czym pomaga, powinno być nie tylko sprawne i efektywne, ale i etyczne. Dzięki AI mamy szansę, by wprowadzić nowe standardy etyczno-prawne.
Rola człowieka w organizacji przyszłości
Zapytałam Krzysztofa o rolę człowieka w organizacji przyszłości. Opowiedział o tym na przykładzie swojej firmy. Założeniem Escoli, którą zarządza, jest, by panowała w niej świetna atmosfera. Ograniczają hierarchiczność. Jako firma technologiczna tworząca aplikacje dla biznesu, stawiają na klarowną komunikację, relacje i rozwój pracowników. Oczywiście nie jest to wszystko łatwe i nie zawsze wychodzi na 100%, ale starają się być temu wierni. Dzielą się wiedzą, wspierają, inwestują w szkolenia i rozwój. Myślę, że to świetna recepta na sukces.
Spotkajmy się na Open Forum!
Już 28 września 2023 roku spotkamy się we Wrocławiu na konferencji Open Forum Local, która będzie o człowieku w organizacji przyszłości. Krzysztof Wojewodzic weźmie udział w panelu otwierającym dyskusje o tym, kim jest i kim będzie człowiek w organizacji przyszłości. Zapraszam do udziału również Ciebie, a jeśli do Wrocławia nie jest Ci po drodze, sprawdź, gdzie jeszcze jesienią tego roku odbędą się konferencje Open Forum, klikając TUTAJ.
Tematyka odcinka
Z Krzysztofem rozmawiam o:
- edukacji online,
- wpływie sztucznej inteligencji na edukację,
- nowych technologiach wspierających rozwój,
- roli człowieka w organizacjach przyszłości.
Dr Krzysztof Wojewodzic – przedsiębiorca technologiczny i naukowiec, ekspert nauczania online. Studiował psychologię i pedagogikę. W latach 2020-2023 pozyskał granty i prowadził badania nad AI w edukacji w kwocie ponad 28 mln PLN. Prezes i większościowy udziałowiec Escola S.A. – 10. najszybciej rosnącej spółki w Polsce wg Deloitte Fast 50 (2022) i 170 najszybciej rosnącej spółki w Europie wg Financial Times (2022). Lider ds. Edukacji w Enterpreneurs Organization – największej w świecie organizacji zrzeszającej Przedsiębiorców. Krzysztof chętnie dzieli się wiedzą, prowadząc kanał na YouTube i podcast Escola Mobile oraz MyEO Education. Występował m.in. na: World Economic Forum w Davos (2018) oraz na Global Leadership Conference w Cape Town (2023).
Krzysztofa znajdziesz w sieci, zaglądając na stronę: escola.pl