Do tego odcinka rozmowy regeneracyjnej zaprosiłam Andrzeja Zdanowskiego, którego nazywam najbardziej uśmiechniętym człowiekiem świata. W opisie jego profilu na LinkedIn można przeczytać: „sprawiam, aby ludziom chciało się chcieć”. O tym, co zrobić, aby nam się chciało, czy motywacja jest w każdym z nas, jakie mamy typy osobowości, przeczytasz w tym artykule i posłuchasz w tej rozmowie.
Gdzie szukać motywacji, by chciało się chcieć?
Co zrobić, by uśmiechać się jak Andrzej Zdanowski? Jego przepis na nieustanny uśmiech na twarzy to:
- podejście do życia z dystansem,
- podejście do siebie i świata z poczuciem humoru,
- pozytywne nastawienie.
Dwie maksymy Andrzeja brzmią:
- „Uśmiechnij się do świata, świat uśmiechnie się do Ciebie”.
- „Śmiech jest zaraźliwy jak ziewanie” (Andrzej woli się śmiać niż ziewać).
Prowadząc szkolenia, zaczyna od motywacji, by pokazać uczestnikom, że cały potencjał jest w nas, a wiele zależy od nastawienia w naszej głowie i tego, jak podejdziemy do działania. Każdego z nas motywuje coś innego. Ważne, aby znaleźć to, co jest dla nas bodźcem motywującym, co nas nakręca. Bodźce do działania mogą być bardzo różne. Dla Andrzeja była nim np. pozytywna złość wynikająca z obserwacji innych. Złość na to, że ktoś coś ma, coś robi, a on, mimo że też mógłby, nie robił. Drugim bodźcem motywującym jest dla niego wstyd przed niedotrzymaniem deklaracji, obietnicy. Przed samym sobą łatwo się wytłumaczyć, np. mówiąc „dziś mi się nie chce”, ale powiedzieć drugiej osobie, że nie dotrzymało się słowa, bo nam się nie chciało, jest dużo trudniej.
Te dwa bodźce popychają Andrzeja do działania, ale motywacja jest w każdym z nas. Także w rozwoju, zdobywaniu wiedzy chodzi o to, by w kolejnym kroku znaleźć w sobie motywację do działania i wdrożyć coś z tego, czego się nauczyliśmy w czyn, dostosowując do kontekstu, w jakim działamy. Jeśli tego nie robimy, tracimy czas i pieniądze.
Motywacja do działania a talenty
Szukając motywacji, dobrze przyjrzeć się swoim talentom, a gdy już je poznamy, świadomie wykorzystywać je w praktyce do osiągania celów. Nie ma co czekać na wenę, ta często przychodzi w działaniu. U Andrzeja nowe pomysły pojawiają się często podczas biegania, dlatego biega z dyktafonem, nagrywając to, co wpadnie mu do głowy.
Typy osobowości – na czym polega siła różnorodności
Mój rozmówca jest autorem książki „Typologia osobowości w praktyce, czyli jak ułatwić sobie życie”. To kompendium dla trenerów, by mogli lepiej wykorzystywać różnorodność w swoich zespołach.
Wyróżnił w niej 4 typy osobowości, porównując je do zwierząt:
- Lew – silny, przywódczy, dominujący, rywalizujący, lubiący rządzić.
- Bóbr – pracowity, poukładany, ważna jest dla niego rodzina, domator.
- Spaniel – osobowość „kanapowa” ceniąca sobie poczucie bezpieczeństwa.
- Łasica – przebiegła, kreatywna, zawsze spada na cztery łapy.
Zdaniem Andrzeja typ osobowości nie zmienia nam się przez całe życie, choć można pracować nad pewnymi cechami. W swojej książce daje wskazówki, jak docierać do poszczególnych typów ludzi i jak dogadywać się w związkach.
Jak to wygląda w praktyce?
Oto kilka przykładów:
Osoba, która się nie odzywa, to wcale nie mruk i nudziarz. Ona tego nie potrzebuje, ale ma w głowie wiedzę, przemyślenia. Często jest świetnym analitykiem. Jest poukładana. Gdy zlecimy jej zadanie, wykona je na czas.
Osoby określane często jako naiwne, w rzeczywistości są po prostu ufne i przez to bywają wykorzystywane.
Często jest tak, że przyczepiamy innym łatki, patrząc na nich ze swojej perspektywy.
Andrzej jest zdania, że nie ma złego typu osobowości. Aby to zrozumieć, dobrze skupić się na intencji rozmówcy i dawać sobie wzajemnie informację zwrotną, bo druga strona może nie mieć świadomości, jak odbierane są jej słowa, działania, zachowania.
Świadomość tego, kim jesteśmy i jacy są inni ludzie, sprawia, że inaczej do nich podchodzimy z innym nastawieniem i intencjami.
Sposoby na regenerację
Zapytany o sposoby na regenerację Andrzej wskazał na bieganie, saunowanie, czas na łonie natury oraz powroty do miejsca swoich korzeni pachnącego historią.
Otwartość, nieetykietowanie, dystans do siebie i świata to esencja tej rozmowy, którą zostawiam Ci do refleksji.
Tematyka tego odcinka:
Z Andrzejem Zdanowskim rozmawiam o:
- sposobach na motywację,
- talentach,
- typach osobowości i sile płynącej z różnorodności,
- sposobach na regenerację.
Andrzej Zdanowski – od kilkunastu lat tworzy i prowadzi zespoły sprzedażowe. Posiada bogate doświadczenie i praktykę w zarządzaniu grupami sprzedażowymi, co potwierdzają nagrody oraz referencje od firm będących liderami rynku.
Efekty jego metod zarządzania zostały docenione m.in.: nagrodą Dyrektora Zarządzającego TP DiTel w konkursie „Najlepszy Szef”, wyróżnieniem/nagrodą za wyniki sprzedażowe w firmie UNI-FILM Sp. z o.o., nagrodą Zarządu ANB Sp z o.o. za efektywność działań.
Jako trener specjalizuje się w szkoleniach z zakresu sprzedaży i zarządzania zespołami – budowania, motywacji oraz przywództwa.
Różnorodność branż, w których zdobył doświadczenie (reklama, ubezpieczenia, windykacja, budownictwo, inwestycje, rolnictwo, usługi i finanse), sprawia, że ma elastyczne podejście do prowadzonych zajęć i łatwość w komunikacji z uczestnikami. Stawia na praktykę i kształtowanie konkretnych umiejętności, wychodząc z założenia, że sama wiedza nie wystarczy do osiągnięcia założonego celu. Forma prowadzonych przez niego szkoleń, pozwala uczestnikom nabyć i wyćwiczyć pożądane zachowania.
Autor książki – „Typologia osobowości w praktyce, czyli jak ułatwić sobie życie” oraz współautor książki – „Sięgaj dalej – scenariusze szkoleń biznesowych”. Pisze autorskie programy i materiały szkoleniowe, z których chętnie korzystają inni trenerzy.
Wykładowca na studiach MBA, tematu Self Management – zarządzanie zespołami biznesowymi w praktyce w Wyższej Szkole Krajowej.
Prelegent podczas XXIII Ogólnopolskiej Konferencji Producentów Wód i Napojów pt. „Zarządzanie konfliktem z klientem”.