Gość tego odcinka – Łukasz Szymula to przedsiębiorca stawiający na odważne i innowacyjne przywództwo. Regularnie wprowadza zmiany organizacyjne w swojej firmie, by i jemu i zespołowi pracowało się lepiej. Przed pandemią wprowadził 6-godzinny dzień pracy, a jakiś czas temu urlopy regeneracyjne. Rozmawiamy między innymi o odwadze lidera i działaniu mimo strachu. Posłuchaj rozmowy lub przeczytaj poniższy artykuł.
Odwaga lidera, czyli co?
Odwaga to cecha, która szczególnie powinna cechować dobrych liderów chcących tworzyć organizacje przyszłości. Jeśli lider nie jest odważny, dlaczego pracownicy mieliby być? Dla Łukasza odwaga lidera to pokazanie światu:
- kim się jest,
- jakie są nasze wartości, przekonania,
- co chcemy zrobić, osiągnąć.
To również świadome konfrontowanie się z trudnościami, niebezpieczeństwami, wyzwaniami, odwagą, determinacją i „unikanie unikania trudnych rzeczy”.
Odwaga to zdolność do działania mimo odczuwanego strachu. To:
- sztuka odklejania się od swoich własnych pomysłów,
- odważna rezygnacja z pewnych rzeczy,
- posiadanie wizji i wdrażanie niezwykłych pomysłów.
Według Łukasza bycie odważnym niekoniecznie oznacza brak strachu, wręcz przeciwnie. Strach jest bardzo ważny i potrzebny.
Determinacja do innowacji, czyli odwaga lidera w praktyce
Wprowadzenie innowacji w firmie Łukasza było możliwe dzięki temu, że ma zespół, z którym może sobie pozwolić na eksperymentowanie, grupę pracowników równie lub nawet bardziej odważnych niż on, z którą łączą go relacje oparte na zaufaniu.
Łatwiej być odważnym liderem, gdy masz odważny, zdeterminowany, zmotywowany i zaangażowany zespół. Odwaga bez wsparcia w zespole może sprawić, że firma wykolei się na swoich pomysłach.
Łukasz mówi o sobie niepoprawny wizjoner, który ma ograniczone umiejętności w doprowadzaniu projektów do końcowego efektu. Realizacja jego wizji jest możliwa dzięki wsparciu teamu. To dzięki niemu jego odwaga jako lidera rośnie i kiełkuje „na drożdżach” zaangażowania pracowników.
Odwaga odgrywa ogromną rolę, gdy chcemy zmieniać firmę i przeprowadzać transformacje. Granica między odwagą a brawurą jest cienka, dlatego tak ważny jest zespół, procedury, managerowie. Odwaga jest bardzo bliska innowacji. Stworzenie innowacyjnego środowiska w firmie sprawia, że odwaga w zespole w którymś momencie staje się elementem jej kultury organizacyjnej. Potrzeba do tego tzw. bezpieczeństwa psychologicznego. To ono generuje odważne pomysły, gdy wiesz, że nikt cię nie skrytykuje.
Urlopy regeneracyjne – co to takiego?
Jednym z innowacyjnych projektów wprowadzonych w firmie Łukasza są urlopy regeneracyjne. Każdy pracownik, w zależności od stażu pracy, może go wziąć. Jego długość, podobnie jak wynagrodzenie, uzależnione są od stażu pracy. Im pracownik dłużej pracuje, tym więcej dni urlopu regeneracyjnego może wziąć. W projekcie tym kluczowe są trzy elementy:
- Dobre i skutecznie przekazanie obowiązków wskazanym osobom.
- Zgoda przełożonego.
- Zgoda całego zespołu, który przejmuje obowiązki danej osoby.
W ten sposób w organizacji Łukasza budowane są: poczucie wzajemnej odpowiedzialności, bezpieczeństwo psychologiczne, sztuka dbania o siebie. 10% zespołu już skorzystało z urlopów regeneracyjnych, kolejne 10% je planuje. Osoby wracające po takim urlopie stają się ambasadorami projektu. Na specjalnych spotkaniach opowiadają, jak wyglądał ich urlop, co zmienił, dlaczego jest ważny.
Urlop regeneracyjny to projekt dla osób o dużej świadomości, dojrzałości i odwadze, które wiedzą, po co go biorą, co chcą dzięki niemu osiągnąć i świadomie planują ten czas, by go nie zmarnować. Dlatego nie jest to rozwiązanie dobre dla każdej organizacji. Zwłaszcza dla tych, które nie mają uporządkowanych procesów wewnętrznych, zaangażowanego zespołu, borykają się z konfliktami w firmie.
Odwaga lidera a społeczna odpowiedzialność biznesu
Łukasz mówi w rozmowie o tym, że jest wiele rodzajów odwag. Jedną z nich jest odwaga społeczna biznesu, czyli zdolność organizacji do służenia większemu dobru, bronienia wartości. Jego zdaniem długoterminowo organizacje będą musiały się zmieniać w kierunku takich, w których profil wartości generowanych dla właścicieli (zysku) będzie ważny, ale ważniejsze stanie się coś więcej – misja społeczna, to, co chce się wnieść lokalnie i globalnie. Biznes musi się zmieniać w tym kierunku. Aby praca stała się misyjna, niezbędne jest autentyczne przekonanie, że ma głębszy sens, że zmienia coś na lepsze. Dziś trzeba zamieniać targety w poczucie sensu.
Zdaniem Łukasza nadal wielu liderów ma odwagę, ale do kombinowania. Często marnują energię, wysyłając ją w energetycznie niepotrzebne obszary.
Człowiek w organizacji przyszłości
Łukasz zwrócił uwagę na to, że w organizacji przyszłości niezwykle ważny będzie czynnik miękki, ludzki. Trzeba zadbać o niego już dziś, ponieważ potrzeba przynależności to kluczowa potrzeba każdego człowieka. Organizacje przyszłości to miejsca, w których pracownik poczuje się przynależny. Człowiek musi znaleźć się w centrum. Inaczej wszystko nie ma sensu.
O organizacji przyszłości porozmawiamy podczas zbliżającej się konferencji Open Forum Lokal – 28 września 2023 r. we Wrocławiu. Łukasz Szymula wystąpi w panelu otwierającym. Program wydarzenia i bilety znajdziesz TUTAJ.
O tym jest ta rozmowa
W tym odcinku rozmawiamy między innymi o:
- odwadze lidera,
- urlopach regeneracyjnych,
- społecznej odpowiedzialności biznesu,
- człowieku w organizacji przyszłości.
Łukasz Szymula – doświadczony menadżer, certyfikowany trener, coach i mentor. Od ponad 20 lat związany z branżą digital marketing i e-commerce. Jako Country Manager CEE i Polska w Tradedoubler zaprojektował i skutecznie wdrożył 6-godzinny czas pracy. Członek rady nadzorczej Izby Gospodarki Elektronicznej. Dyplomowany trener biznesu, certyfikowany coach, trener Reiss Motivation Profile i FRIS Style myślenia. Mentor w kilku programach mentoringowych (m.in. Fundacja Liderek Biznesu, Akademia Przywództwa Liderów Oświaty).
Adwokat i propagator idei przywództwa budującego kulturę odpowiedzialności. Ze swoim zespołem zdobył liczne nagrody doceniające budowanie dobrego miejsca pracy m.in.: Best Of Wellbeing, Global Healthy Workplace Award, Grand Prix Dream Employer, Great Place To Work, Najbardziej Pożądany Pracodawca, Employer Branding Excellence Award, People Innovation.
Realizował projekty rozwojowe z obszaru leadershipu m.in. dla takich organizacji jak: Abbvie, BWI, CUK, DPD, Ericsson, Egis, EY, Orange, Philip Morris International, Pfizer, PZU. Żabka.
Skutecznie łączy swoje doświadczenie menadżerskie i doświadczenie nurka wrakowo-jaskiniowego z pracą trenera biznesu, mentora i coacha.