Jak rozmawiać z nastolatkiem i budować z nim relacje, będąc rodzicem lub nauczycielem?

Tytułowe pytanie: „Jak rozmawiać z nastolatkiem?” zadaje sobie z pewnością niejeden rodzic nastolatka i pedagog. Z okazji Dnia Nauczyciela, obchodzonego 14 października, postanowiłam poszukać na nie odpowiedzi u Agnieszki Baranowskiej, którą zaprosiłam do kolejnej rozmowy regeneracyjnej. Agnieszka po 25 latach bycia nauczycielem, co ważne, uwielbiającym pracę z młodzieżą, poczuła, że system ogranicza ją zbyt mocno i zdecydowała się na zawodową zmianę. Dziś prowadzi własną firmę i podpowiada rodzicom, nauczycielom i nastolatkom, jak się ze sobą komunikować i budować dobre relacje oparte na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem i chcesz poznać odpowiedź na tytułowe pytanie – przeczytaj, posłuchaj lub obejrzyj tę rozmowę regeneracyjną!

 

Jak rozmawiać z nastolatkiem, będąc rodzicem, by mieć z nim dobre relacje?

Okres nastoletni jest niewątpliwie okresem trudnym, nie tylko dla rodziców, ale również dla dzieci, które szukają swojej tożsamości. Jednak, jak mówi w rozmowie Agnieszka, można wiele zrobić, by przejść przez niego jak najłatwiej.

Rodzice często mówią o tym, że brakuje im cierpliwości. Punktem wyjścia jest zadbanie o siebie i swój dobrostan psychiczny. Chodzi o to, by nie „warczeć” na siebie, rozmawiać w atmosferze spokoju i szacunku, a nie buzujących emocji napędzanych zdarzeniem, zachowaniem, niemiłym słowem. Czasem warto odpuścić i dać sobie czas. Będąc rodzicem silnym mentalnie, łatwiej wychować silne mentalnie dziecko.

 

Co zrobić, gdy nastolatek nie chce rozmawiać?

Jeśli młody człowiek nie chce z nami rozmawiać i nie mamy dobrych relacji z nastoletnią córką lub synem, dobrze:

  • budować je małymi krokami,
  • przyzwyczajać się do siebie na nowo,
  • pytać o zgodę na wspólny czas, rozmowę,
  • opowiedzieć mu o sobie, swoim dniu, emocjach,
  • starać się spędzać razem czas na wspólnych aktywnościach.

Najważniejsze jest to, by nigdy się nie poddawać i próbować do skutku. Te wskazówki usłyszałam od Agnieszki – mamy dwóch nastoletnich synów.

 

Czego nastolatkowie oczekują od rodziców?

Nastolatkowie, pytani o to, czego oczekują od rodziców, mówią najczęściej o tym, że brakuje im:

  • wspólnego czasu, a wbrew pozorom w przypadku nastolatka potrzeba go więcej niż dla małego dziecka,
  • zainteresowania i uwagi,
  • wolności, swobody,
  • samodecydowania o sobie. 

 

Nauczyciel pomiędzy „młotem a kowadłem”

Kolejnym ogniwem, znajdującym się pomiędzy nastolatkiem a rodzicem, są nauczyciele, którzy często znajdują się w niezwykle trudnej sytuacji. Pedagog z pasją i misją, który chciałby przekazać całą swoją wiedzę, napotyka na pruski system sprowadzający dziecko do wykonawcy czynności. Z drugiej strony są rodzice czasami pretensjonalni, oczekujący, że nauczyciele wychowają im dziecko.

Aby odnaleźć się w tej sytuacji i uniknąć wypalenia zawodowego nauczyciel, podobnie jak rodzic, potrzebuje zadbać o siebie. Zmęczony, sfrustrowany, nie będzie miał cierpliwości do uczniów i nie porozumie się z rodzicami, bo w takim stanie trudno o kompromis.

Wbrew pozorom sposoby na relaks są proste i nie wymagają dużych nakładów finansowych. Oto kilka z nich:

  •  posłuchaj muzyki,
  •  idź na spacer,
  •  praktykuj afirmacje,
  • medytuj,

…to naprawdę działa!

 

Tematy, które poruszam w tym odcinku

W tym odcinku rozmowy regeneracyjnej zapytałam Agnieszkę o to:

  •  jak wpadła na pomysł własnego biznesu,
  •  jakie wyzwania stoją przed rodzicami nastolatków,
  • jak znaleźć nić porozumienia z młodym człowiekiem,
  • czego nastolatki oczekują od rodziców,
  • jak dbać o siebie, będąc nauczycielem, by uniknąć wypalenia zawodowego i mieć dobre relacje z młodzieżą,
  •  po jakie książki sięgnąć, by rozwijać swoje umiejętności jako rodzic i nauczyciel.

 

Agnieszka Baranowska

Certyfikowany trener mentalny Akademii Trenerów Mentalnych Jakuba B. Bączka, mistrz praktyk NLP certyfikowany przez IN NLP oraz IANLP.

 Założycielka Akademii Rozwoju Mentalnego. Od prawie 4 lat pracuje z klientami indywidualnymi – nastolatkami i dorosłymi, przedsiębiorcami i ich zespołami. Specjalizuje się w budowaniu pewności siebie, umiejętności radzenia sobie z porażkami, trudnymi emocjami i wahaniami nastroju, które są poważnymi problemami okresu dojrzewania. Rodziców uczy, jak być partnerem wspierającym dojrzewające dziecko oraz jak mądrze wychowywać dzieci od najmłodszych lat. Pokazuje, jak żyć w równowadze i czerpać z życia pełnymi garściami.

 Szkoli również zespoły w firmach i organizacjach z zakresu: przywództwa, komunikacji i feedbacku, motywowania, delegowania zadań i podejmowania decyzji, prowadzenia spotkań i zwiększania wydajności pracownika oraz nowoczesnych metod rekrutacji.

 Jest absolwentką studiów podyplomowych w zakresie psychologii dzieci i młodzieży.

 

Książki polecane w tym odcinku:

  1. Pozytywna dyscyplina dla nastolatków
  2. Pozytywna dyscyplina dla zapracowanych rodziców (cała seria z pozytywnej dyscypliny)
  3. “Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły”, Adele Faber, Elaine Mazlish
  4. “Porozumienie bez przemocy”, Marshall B. Rosenberg
  5. “Dlaczego rodzice tak cię wkurzają i co z tym zrobić” Dean Burnet