Tytułowe pytanie: „Jak rozmawiać z nastolatkiem?” zadaje sobie z pewnością niejeden rodzic nastolatka i pedagog. Z okazji Dnia Nauczyciela, obchodzonego 14 października, postanowiłam poszukać na nie odpowiedzi u Agnieszki Baranowskiej, którą zaprosiłam do kolejnej rozmowy regeneracyjnej. Agnieszka po 25 latach bycia nauczycielem, co ważne, uwielbiającym pracę z młodzieżą, poczuła, że system ogranicza ją zbyt mocno i zdecydowała się na zawodową zmianę. Dziś prowadzi własną firmę i podpowiada rodzicom, nauczycielom i nastolatkom, jak się ze sobą komunikować i budować dobre relacje oparte na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem i chcesz poznać odpowiedź na tytułowe pytanie – przeczytaj, posłuchaj lub obejrzyj tę rozmowę regeneracyjną!
Jak rozmawiać z nastolatkiem, będąc rodzicem, by mieć z nim dobre relacje?
Okres nastoletni jest niewątpliwie okresem trudnym, nie tylko dla rodziców, ale również dla dzieci, które szukają swojej tożsamości. Jednak, jak mówi w rozmowie Agnieszka, można wiele zrobić, by przejść przez niego jak najłatwiej.
Rodzice często mówią o tym, że brakuje im cierpliwości. Punktem wyjścia jest zadbanie o siebie i swój dobrostan psychiczny. Chodzi o to, by nie „warczeć” na siebie, rozmawiać w atmosferze spokoju i szacunku, a nie buzujących emocji napędzanych zdarzeniem, zachowaniem, niemiłym słowem. Czasem warto odpuścić i dać sobie czas. Będąc rodzicem silnym mentalnie, łatwiej wychować silne mentalnie dziecko.
Co zrobić, gdy nastolatek nie chce rozmawiać?
Jeśli młody człowiek nie chce z nami rozmawiać i nie mamy dobrych relacji z nastoletnią córką lub synem, dobrze:
- budować je małymi krokami,
- przyzwyczajać się do siebie na nowo,
- pytać o zgodę na wspólny czas, rozmowę,
- opowiedzieć mu o sobie, swoim dniu, emocjach,
- starać się spędzać razem czas na wspólnych aktywnościach.
Najważniejsze jest to, by nigdy się nie poddawać i próbować do skutku. Te wskazówki usłyszałam od Agnieszki – mamy dwóch nastoletnich synów.
Czego nastolatkowie oczekują od rodziców?
Nastolatkowie, pytani o to, czego oczekują od rodziców, mówią najczęściej o tym, że brakuje im:
- wspólnego czasu, a wbrew pozorom w przypadku nastolatka potrzeba go więcej niż dla małego dziecka,
- zainteresowania i uwagi,
- wolności, swobody,
- samodecydowania o sobie.
Nauczyciel pomiędzy „młotem a kowadłem”
Kolejnym ogniwem, znajdującym się pomiędzy nastolatkiem a rodzicem, są nauczyciele, którzy często znajdują się w niezwykle trudnej sytuacji. Pedagog z pasją i misją, który chciałby przekazać całą swoją wiedzę, napotyka na pruski system sprowadzający dziecko do wykonawcy czynności. Z drugiej strony są rodzice czasami pretensjonalni, oczekujący, że nauczyciele wychowają im dziecko.
Aby odnaleźć się w tej sytuacji i uniknąć wypalenia zawodowego nauczyciel, podobnie jak rodzic, potrzebuje zadbać o siebie. Zmęczony, sfrustrowany, nie będzie miał cierpliwości do uczniów i nie porozumie się z rodzicami, bo w takim stanie trudno o kompromis.
Wbrew pozorom sposoby na relaks są proste i nie wymagają dużych nakładów finansowych. Oto kilka z nich:
- posłuchaj muzyki,
- idź na spacer,
- praktykuj afirmacje,
- medytuj,
…to naprawdę działa!
Tematy, które poruszam w tym odcinku
W tym odcinku rozmowy regeneracyjnej zapytałam Agnieszkę o to:
- jak wpadła na pomysł własnego biznesu,
- jakie wyzwania stoją przed rodzicami nastolatków,
- jak znaleźć nić porozumienia z młodym człowiekiem,
- czego nastolatki oczekują od rodziców,
- jak dbać o siebie, będąc nauczycielem, by uniknąć wypalenia zawodowego i mieć dobre relacje z młodzieżą,
- po jakie książki sięgnąć, by rozwijać swoje umiejętności jako rodzic i nauczyciel.
Agnieszka Baranowska
Certyfikowany trener mentalny Akademii Trenerów Mentalnych Jakuba B. Bączka, mistrz praktyk NLP certyfikowany przez IN NLP oraz IANLP.
Założycielka Akademii Rozwoju Mentalnego. Od prawie 4 lat pracuje z klientami indywidualnymi – nastolatkami i dorosłymi, przedsiębiorcami i ich zespołami. Specjalizuje się w budowaniu pewności siebie, umiejętności radzenia sobie z porażkami, trudnymi emocjami i wahaniami nastroju, które są poważnymi problemami okresu dojrzewania. Rodziców uczy, jak być partnerem wspierającym dojrzewające dziecko oraz jak mądrze wychowywać dzieci od najmłodszych lat. Pokazuje, jak żyć w równowadze i czerpać z życia pełnymi garściami.
Szkoli również zespoły w firmach i organizacjach z zakresu: przywództwa, komunikacji i feedbacku, motywowania, delegowania zadań i podejmowania decyzji, prowadzenia spotkań i zwiększania wydajności pracownika oraz nowoczesnych metod rekrutacji.
Jest absolwentką studiów podyplomowych w zakresie psychologii dzieci i młodzieży.
Książki polecane w tym odcinku:
- Pozytywna dyscyplina dla nastolatków
- Pozytywna dyscyplina dla zapracowanych rodziców (cała seria z pozytywnej dyscypliny)
- “Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły”, Adele Faber, Elaine Mazlish
- “Porozumienie bez przemocy”, Marshall B. Rosenberg
- “Dlaczego rodzice tak cię wkurzają i co z tym zrobić” Dean Burnet