Październikowe rozmowy regeneracyjne krążą wokół dobrostanu. Tym razem z moją gościnią – Joanną Ceplin – porozmawiałam między innymi o tym, jak dbać o siebie, prowadząc biznes online oraz, czy nieustanna obecność w social mediach jest konieczna, by rozwijać firmę w internecie. Jeśli zadajesz sobie tytułowe pytanie i zastanawiasz się, jak w tym wszystkim zachować work-life balance, zapraszam Cię do lektury tego artykułu, posłuchania lub oglądania.
Jak dbać o siebie, czyli work-life balance w biznesie online
Coraz częściej mówi się o tym, jak ważna jest równowaga pomiędzy pracą a życiem. Odgrywa ona również ogromną rolę, gdy prowadzimy biznes online, wymagający, jak się wydaje, stałej i regularnej obecności, np. w social mediach. Czasami osoby rozwijające firmy w sieci boją się odłączyć od mediów społecznościowych, telefonu. Obawiają się utraty zasięgów czy gorszego pozycjonowania przez algorytmy. Tymczasem my sami napędzamy treści, publikując niekiedy wszystko, co przyjdzie nam do głowy. W tym kontekście niezwykle ważna jest kwestia granic, które dla każdego mogą być inne. Dobrze je sobie ustalić.
Czasami jest tak, że publikujemy dużo, a nie widząc efektów, publikujemy jeszcze więcej. Wtedy przychodzi przeciążenie, zmęczenie, a jak mówi Joanna obecność online to nie bieg do mety. Sił potrzebujemy na długo. Dlatego tak ważne jest, by dla własnego dobrostanu co jakiś czas odłączyć się od telefonu, social mediów i zrobić coś dla siebie.
Biznes w internecie – co pomaga go rozkręcić?
Zapytałam Joannę również o to, co pomogło jej w stworzeniu dochodowego biznesu online, który cały czas prężnie się rozwija. Usłyszałam, że oprócz zdobywania wiedzy i rozwoju, ważne są:
- otwartość na nowe rzeczy i śledzenie nowinek w swojej branży,
- obserwowanie zapotrzebowania na rynku i odpowiadanie na nie,
- praktyka i doświadczenie zdobywane poprzez działanie,
- szukanie luk na rynku.
Kompetencje miękkie pomocne w biznesie online
Oprócz kompetencji twardych, czyli merytorycznej wiedzy potrzebnej do rozwoju firmy, w biznesie online ważne są również tzw. kompetencje miękkie. Te, na które w rozmowie zwraca uwagę Joanna to:
- umiejętność budowania relacji, patrzenia na nie z szerszej perspektywy i co najważniejsze pielęgnowania ich, by w przyszłości zaowocowały ciekawymi współpracami, projektami,
- odwaga w działaniu i otwarcie na to, co powoduje w nas strach, który często blokuje przed spróbowaniem, budzi opór, sprawia, że czujemy się niepewnie,
- uporządkowane procesy i procedury, by firma działała sprawniej, efektywniej i budowała kulturę organizacji.
Jak często mówi się w coachingu, aby wejść w proces rozwojowy, najpierw trzeba „posprzątać”.
Jak dbać o siebie i swój poziom energii fizycznej i psychicznej?
Sposobów na utrzymanie poziomu energii i zadbanie o własny dobrostan fizyczny i psychiczny jest wiele. Dobrze sięgać po te, które są nam bliskie na danym etapie życia. Inaczej będzie to wyglądać u młodej mamy, a inaczej u kobiety, która ma już odchowane dzieci i więcej czasu dla siebie. Czasami wystarczy kilka minut ćwiczeń dziennie, spacer, odłączenie się od telefonu, robienie czegoś, co sprawia nam przyjemność, by odzyskać równowagę. Ważne, by pamiętać o sobie!
Wątki poruszone w rozmowie:
Z Joanną rozmawiam między innymi o:
- tym, jak w rozwoju biznesu pomagają jej cechy takie jak: uporządkowanie, szacunek dla innych, dystans, jasna wizja celu,
- ustalaniu granic, by zachować work-life balance i nie zatracić się w social mediach,
- początkach biznesu, które doprowadziły ją do miejsca, w którym jest dziś,
- tym, jak tworzyć biznes online idący z duchem czasu,
- tym, jak sama dba o rozwój osobisty oraz poziom energii fizycznej i psychicznej.
Joanna Ceplin
Ekspertka w dziedzinie marketingu internetowego. Autorka ponad 50 szkoleń i kursów online z zakresu marketingu online i mediów społecznościowych. Praktyczne doświadczenie zdobywała, współpracując między innymi z firmami takimi jak: Allegro.pl, Orange, Budimex, mBank.
Uczy strategii, zarządzania oraz tego, jak rozwijać markę w mediach społecznościowych, by tworzyć spójny wizerunek firmy i budować relacje z odbiorcami oparte na zaufaniu. Podpowiada, jak skutecznie planować, skalować i automatyzować działania.
Trenerka skuteczniej komunikacji online. Autorka książki „Uwierz w swoją markę online i rozwijaj swój biznes”, „Planera Marki Online” oraz wielu szkoleń i warsztatów.
Partnerka Agencji Communico Arts oraz właścicielka Akademii Smart Brand. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, wydziału Zarządzania oraz podyplomowych studiów Relacji Inwestorskich i Komunikacji Finansowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Wykładowczyni Instytutu Kształcenia Menedżerskiego Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie. Absolwentka IBD Business School, gdzie uzyskała certyfikat Business Mentoring (CBM).
Więcej informacji o Joannie i jej działaniach znajdziesz na jej strona www: https://imok.edu.pl/, https://joannaceplin.pl/