W tej rozmowie z cyklu „Regeneracyjnie o biznesie” rozmawiam na jeden z tematów, który pojawi się na zbliżającej się konferencji Open Forum. Z Susanną Romantsovą poruszam kwestie inkluzywności i różnorodności ważne zarówno od strony zwyczajnie ludzkiej, jak i biznesowej.
Inkluzywność i różnorodność – po co o niej mówić?
Inkluzywność nie jest tematem nowym, dlatego wiele osób zastanawia się, po co o niej mówić? Jeśli jeszcze nie znasz tego pojęcia, to krótko wyjaśnię, że chodzi o włączanie i tolerancję wobec innych osób. Często mówi się o niej w kontekście osób z niepełnosprawnościami lub kobiet, np. w biznesie, polityce, ale jest ona o wiele bardziej wielowymiarowa. Dotyczy wielu obszarów naszego życia takich jak między innymi: pochodzenie, kolor skóry, orientacja seksualna, wiek, płeć, stan cywilny itd. Okazuje się, że wykluczać można na różne sposoby również nieświadomie, używając, chociażby niewłaściwego języka.
Dlatego odpowiedź na pytanie – po co mówić o inkluzywności? – brzmi, bo jest taka potrzeba i dużo jest jeszcze w tym obszarze do zrobienia. Dopóki nie mamy świadomości, czym ona jest i jak może się przejawiać, nie zauważamy wyłączania innych.
Inkluzywność a komunikacja
To, na co zwraca uwagę w kontekście inkluzywności Susanna, to problem z komunikacją wynikający między innymi z tego, że my – kobiety różnimy się od mężczyzn. Dlatego tak ważne i potrzebne są działania mające na celu równouprawnienie obu płci. Przez mężczyzn jest ono często pojmowane tak, że my – kobiety próbujemy zająć ich miejsce również w sensie społecznym. Wywołuje to w nich poczucie podwójnego zagrożenia. Z jednej strony dostrzegają, że przeżywamy obecnie redefinicję tego, co oznacza bycie mężczyzną, z drugiej świat się zmienia, oczekiwania się zmieniają. Tymczasem chodzi o równe możliwości i szanse, więc, zamiast walczyć, trzeba zacząć rozmawiać.
Co daje inkluzywność?
Inkluzywność daje możliwość realizacji potencjału ludzi, organizacji, firm. Jest oparta na wartościach i sprawia, że wzrasta kreatywność, otwartość. Dlatego tak ważne jest podnoszenie świadomości w tym temacie, by jak najwięcej osób doświadczyło momentu „aha”, w którym uświadomi sobie, że inkluzywność dotyczy każdego z nas.
Język, który tworzy inkluzywne środowisko pracy
Ogromną rolę we wzmacnianiu inkluzywności odgrywa język determinujący nasze życie, relacje, biznes. Susanna uważa, że aby tworzyć bardziej inkluzywne organizacje czy środowiska pracy, potrzebujemy języka, który łączy. Jaki to język? Ten, którego życzy sobie rozmówca, słuchacz. Aby go poznać, wystarczy zapytać, jak chce, abyśmy się do niego zwracali, czy np. kobieta chce, aby używać feminatywów na określenie ról zawodowych, jakie pełni, czy druga osoba chce, aby mówić o niej niepełnosprawna, czy z niepełnosprawnością. Jest to istotne w kontekście budowania relacji, bo rozmówca czuje, że jest dla nas ważny.
Co daje firmie wprowadzenie inkluzywności?
Inicjatywy o charakterze inkluzywnym wychodzą coraz częściej ze strony pracowników, kandydatów, społeczeństwa. Zmiana myślenia jest procesem, a dzieje się on, gdy pojawia się oczekiwanie po drugiej stronie. Społeczeństwo narzuca oczekiwania.
Inkluzywność w firmie sprawia, że zaczynamy:
- zauważać więcej możliwości dla biznesu,
- przyciągać talenty,
- lepiej komunikować do konsumentów,
- budować społeczność w środku firmy,
- tworzyć relacje międzyludzkie i biznesowe.
Za tą szerszą perspektywą idą: kreatywność, innowacyjność, silniejsza marka. Z perspektywy pracodawcy tam, gdzie są działania pro DNI, zwłaszcza w kontekście inclusion i zaangażowania liderów, przywódców włączające, tam są największe wskaźniki zaangażowania pracowników i większa produktywność.
Inkluzywny lider ma świadomość różnorodności. Rozumie, że każdy z nas postrzega świat inaczej, po swojemu. Ma odwagę by być sobą, dzięki czemu członkowie zespołu też mogą być sobą.
Co wymaga redefinicji w biznesie?
Zapytana o to, co wymaga redefinicji w biznesie, Susanna wskazała na:
- produktywność,
- zrównoważony sukces,
- przywództwo,
- podejście do różnorodności i włączania.
Różnorodność to nie jest trend. Różnorodność była i jest z nami od zawsze. Nie chodzi o to, kto jest lepszy, a o wzajemne uzupełnianie się.
O inkluzywności oraz innych tematach związanych z nowoczesnym prowadzeniem biznesu porozmawiamy już 30 marca 2023 r. w Warszawie podczas konferencji Open Forum – Przyszłość Organizacji. Redefinicja. Susanna Romantsova będzie jedną z panelistek. Serdecznie zapraszam Cię do udziału. Bilety znajdziesz TUTAJ.
O tym posłuchasz w tym odcinku
Z Susanną rozmawiam o tym:
- dlaczego inkluzywność i różnorodność są tak społecznie ważne,
- co daje inkluzywność,
- jak tworzyć łączące środowiska pracy,
- jaką rolę inkluzywność odgrywa w biznesie i co daje,
- co wymaga redefinicji w biznesie.
Susanna Romantsova – ekspertka w zakresie strategicznego zarządzania różnorodnością i przywództwa włączającego. Speakerka TEDx. Laureatka listy Forbes 30 Under 30. Posiada 10-letnie doświadczenie w pracy z różnorodnością w biznesie, na uczelniach wyższych oraz w sektorze trzecim.
Ostatnie 3,5 roku pracowała na stanowisku Liderki ds. Różnorodności i Włączania w IKEA, gdzie współtworzyła i zrealizowała pierwszą 3-letnią strategię różnorodności i włączenia w Polsce. Do jej projektów należały m.in. Gender Equal Pay oraz pierwszy w Polsce projekt zatrudniania osób z doświadczeniem uchodźczym „Refugee Skills for Employment”.
Certyfikowana trenerka Unconscious Bias (NeuroLeadership Institute) oraz Inclusive Inventory (Aperian Global). Absolwentka Uniwersytetu SWPS, na którym ukończyła studia magisterskie z psychologii klinicznej. Zdobyła również specjalizację z psychologii różnorodności na Uniwersytecie Harvarda.