Biznes przyszłości. Jak przygotować się do zmian?

W tym odcinku z cyklu „Regeneracyjnie o Biznesie” rozmawiam z Emilią Gawryluk – trenerką i konsultantką biznesową, twórczynią podcastu „Odcienie biznesu”, w którym spotyka się z liderami, by zapytać ich, co obecnie angażuje ich czas i uwagę. Na zbliżającej się wielkimi krokami konferencji Open Forum, która już 30 marca w Warszawie, poprowadzi drugi moduł o organizacjach przyszłości. Rozmowa z Emilią, to przedsmak tego, co czeka Cię na konferencji. W artykule znajdziesz najważniejsze wątki rozmowy. Jeśli chcesz posłuchać całości, zapraszam do obejrzenia.

 

Biznesy przyszłości i ich rola

Jak mówi w rozmowie Emilia, biznes to podstawa życia społecznego dająca ogromne możliwości. Podchodząc do niego pragmatycznie, można powiedzieć, że jego najważniejszą rolą jest generowanie zysku, przychodów. To między innymi dzięki biznesowi, który płaci podatki, państwo ma środki na rozwój, innowacje czy edukację. Jednak zyski to nie wszystko, współczesny biznes ma do zrobienia znacznie więcej.

Mówiąc o biznesie przyszłości, Emilia zwraca uwagę na cztery cenne wskazówki Henry’ego Forda zawarte w jego książce „My Life and Work” z 1922 roku. Wskazówki, które nie straciły na aktualności również dziś, brzmią mniej więcej tak:

  1. Nie lękaj się przyszłości i porażek, które są potrzebne, by wyciągać wnioski.
  2. Odrzuć współzawodnictwo, zbyt często rządzimy siłą, a nie rozumem.
  3. Przedłóż realizację jakościowych usług ponad zysk. Zysk musi być generowany w uczciwy sposób za dobre usługi.
  4. Produkcja nie polega na tym, by kupić tanio i sprzedać drogo, lecz, by kupować za dobrą cenę, przetwarzać to i przy możliwie najniższych kosztach oferować konsumentom. Cwaniactwa, oszustwa blokują postęp.

 

Trust Barometr Edelmana pokazuje, że mamy kryzys zaufania, które wynosi globalnie 56 punktów (o zaufaniu świadczy poziom 60 punktów). Zaufaniem niezmiennie cieszy się biznes, uzyskując 62 punkty. To pokazuje, jak ogromna jest społeczna odpowiedzialność biznesu.

Społeczeństwo oczekuje, że biznes będzie angażował się również w sprawy społeczne, tematy, które są dla nich ważne takie jak:

  • nierówności ekonomiczne,
  • zmiany klimatyczne,
  • kryzys energetyczny,
  • opieka zdrowotna,
  •  przekwalifikowanie się pracowników.

 

Dlatego biznes nie może spocząć na laurach.     

 

Rola liderów w budowaniu biznesów przyszłości

Jacy powinny być liderzy na dzisiejsze i nadchodzące czasy, by byli dobrymi liderami? Emilia wskazuje na niezwykle ważną cechę – umiejętność refleksji, czyli:

  • przyglądania się sobie, swojej roli i funkcjonowaniu w organizacjach,
  • analizowania swoich działań, zachowań i ich wpływu na zespół (wspierającego lub utrudniającego),
  •  tworzenia bezpiecznych warunków do proszenia o feedback i gotowości przyjmowania go ze wszystkimi konsekwencjami oraz udzielania go pracownikom.

 

Jak będzie wyglądał biznes przyszłości, czyli na co dobrze postawić?

Emilia jest zdania, że dwa najbardziej znane systemy – komunistyczna utopia mówiąca, że wszyscy po równo i kapitalizm, gdzie każdy ma być kowalem swojego losu, są za ciasne. Dlatego potrzebujemy rozmowy o tym, jak na nowo poukładać biznes, jak na nowo o nim mówić.

Do naszego życia i pracy coraz mocniej wkracza AI (sztuczna inteligencja). Niewątpliwie jesteśmy w momencie przełomowym. Kiedyś pracę miały zabierać nam maszyny, potem komputery, internet, roboty. Dziś potrzebujemy zastanowić się nad tym, jaki kształt działalności będą miały biznesy przyszłości.

Coraz częściej mówi się o tym, że będziemy kupować wkład intelektualny, projekty, a nie gotowe rzeczy, bo te będzie można drukować na własnych drukarkach 3D.

Ważnym tematem są również zmiany klimatyczne i kończące się zasoby. A co, gdyby ten cały szerokorozumiany brudny przemysł zatruwający środowisko, został wyniesiony poza Ziemię, np. w kosmos? Te możliwości już się pojawiają. Co, jeśli surowce da się czerpać z kosmosu, gdzie podobno są ich bardzo duże zasoby? To pytania przyszłości, które warto sobie zadać już dziś.

Kolejny obszar do zastanowienia to rola człowieka jako pracownika – czy na pewno nim pozostanie w obliczu AI? Budowany jest olbrzymi biznes, który będzie zapełniał ludziom życie i zapewniał rozrywkę, bo będziemy mieć dużo wolnego czasu. W tym kontekście pojawiają się rozmowy o opodatkowaniu maszyn, które będą funkcjonowały dzięki AI i odbierały nam pracę. Ludzie odejdą, ale podatki muszą być. O AI możemy myśleć nie tylko jako o zagrożeniu, ale również jak o dobrodziejstwie, które możemy wykorzystać. To wymaga przewartościowania.

Z tej perspektywy mamy również do wykonania pracę filozoficzną, ponieważ praca bardzo często jest dla nas sensem życia. Filozoficzne pytanie dotyczy sensu bytu i ludzkiej egzystencji w kontekście tego, jak dzielić dobra i zbudować świat na nowo. Co będzie naszym celem, jeśli nie praca?

 

Jak przygotować się do zmian i prowadzenia biznesu przyszłości?

Obecnie zmiany w wielu obszarach dzieją się bardzo szybko. Perspektywa 10, 20 lat nie jest już wcale odległa.

Jak lider może przygotować się na przyszłość?

  •  świadomie budując kapitał społeczny, to trend, który już widać,
  • rozważając spłaszczenie struktur w firmie czy skrócenie czasu pracy,
  •  tworząc angażującą przestrzeń do pracy dla pracowników, sprzyjającą uwalnianiu potencjału,
  •  pozwalając pracownikom na błędy, które są okazją do nauki,
  • wprowadzając kulturę dialogu i dobrej komunikacji zamiast odgórnych nakazów,
  •  wybierając bardziej ludzkie podejście do biznesu,
  • pracując nad samorozwojem, samoświadomością,
  • pracując z ludźmi, a nie pokazując im, co mają robić,
  • dbając o siebie i swój zespół,
  • decydując, co znaczy dla niego CEO – Chief Executive Officer, czy może bliżej mu do nowego rozwinięcia tego skrótu, gdzie CEO oznacza – Chief Empaty Officer, empatia ma strategiczny wymiar dla organizacji i może stać się prawdziwą, kluczową, nową umiejętnością przywódczą, jak mówi Emilia – „prawdziwi liderzy już po nią sięgają”.

 

Co wymaga redefinicji w biznesie?

Zdaniem Emilii redefinicji w biznesie wymagają:

  • role przywództwa w organizacjach,
  • kształt organizacji, by odpowiadały na potrzeby społeczne,
  •  kwestia tego, jak zarabiać mądrze i dzielić się przychodami,
  • myślenie o wzroście w kontekście świadomego budowania kapitału społecznego w organizacjach i poza nimi,
  • sposoby komunikacji,
  • współpraca.

 

Zapraszam Cię do udziału w Open Forum, posłuchania modułu Emilii i innych panelistów oraz rozmów stolikowych z liderami, managerami i zaproszonymi gośćmi o przyszłości biznesu. Bilety znajdziesz tutaj.

 

Tematyka odcinka

Z Emilią rozmawiamy o:

  •  budowaniu biznesów przyszłości odpornych na zmiany,
  •  zmieniającej się roli liderów,
  •  tym, na co dobrze postawić i jak przygotować się do nadchodzących zmian,
  •  co redefiniować w biznesie, by utrzymał się na rynku.

 

Emilia Gawryluk 

Praktyczka biznesu i menedżerka z kilkunastoletnim doświadczeniem zdobywanym w strukturach wiodących międzynarodowych korporacji oraz polskiej spółki giełdowej z branży logistycznej.

 Jest również konsultantką biznesową, trenerką i coachem. Pracuje z liderami, zarządami i szefami sprzedaży, m.in. moderuje warsztaty strategiczne, projektuje i wdraża modele sprzedażowe, przygotowuje menedżerów i ich zespoły do wdrażania zmian.

Uważa, że za sukcesem biznesowym firm stoją przede wszystkim ludzie i jakość przywództwa – to kompetencje menedżerów wpływają na pozycję rynkową firm i przekładają się bezpośrednio na efektywność pracy zespołów oraz to, że ludzie pracują z radością i energia. Wspiera i wierzy w różnorodność.

Stworzyła i prowadzi audycję Odcienie biznesu, w której zaprasza liderów i liderki, przedstawicieli z różnych branż do rozmowy o tym, co obecnie angażuje ich czas i uwagę.